CARI GANTI

Pantun-pantun di bawah berkisarkan tema yang sama – cari ganti.

Tetapi apabila diamati, saya rasakan nada yang berlainan dalam setiap rangkap. Ada pesanan biasa bernada jujur, ada pesanan biasa bernada sinis, ada juga kata-kata bersalut harap. Saya kongsikan di sini…

 

Baik-baik menjemur padi,
      Jangan dimakan burung belatuk;
Baik-baik mencari ganti,
      Biar hati lebih elok.

Kalau tuan menebang jati,
      Kalau tumbang saya tolakkan;
Kalau tuan mencari ganti,
      Kalau kurang saya sorakkan.

Kalau tuan tebang jati,
      Biar serpih condong ke paya;
Kalau tuan mencari ganti,
      Biar lebih dari saya.

Cermin damit kami mulanya,
      Ditangkap ketam patah kaki;
Mulanya kamilah yang punya,
      Sudah sekarang lain ganti.

Cik Ani menahan pukat,
      Dapat ikan berkati-kati;
Kalau hati sudah terpikat,
      Tak dapat lagi ditukar ganti.

Sumber: Kurik Kundi Merah Saga

Tinggalkan Jawapan

