TERUSKAN! (DENGAN CARA YANG LAIN)

Dengan nama Tuhan;

Saya bukanlah penggemar tarikh-tarikh tertentu, mahupun taksubkan nombor tertentu. Namun, selepas meneliti entri-entri lalu, baru disedari entri TERUSKAN dicatat pada 11.01.11. Rupa-rupanya, sudah 10 bulan entri itu berlalu jika dikira dari tarikh hari ini – 11.11.11.

Entri TERUSKAN adalah catatan sebelum saya berumah tangga. Setelah dicongak-congak, 11.11.11 – adalah bulan ke-8 menjalani kehidupan dengan rutin yang lain. Banyak pertukaran fasa demi fasa berlaku dalam tempoh ini. Semuanya perlukan pengorbanan, walaupun mungkin bukan dalam skala yang banyak.

Bermakna, saya berada dalam bulan ke-4 kehidupan berkerjaya sebagai penasihat undang-undang dalam dunia korporat – dunia yang langsung tidak terimpikan selama ini! Separuh daripada hati telah saya tinggalkan dalam dunia akademik. Namun begitu, saya masih menyimpan harapan untuk kembali bertemu pelajar, menguliti jurnal-jurnal, ‘mendiami’ perpustakaan, atau ‘mengotori’ jemari dengan dakwat marker pen.  Maka, berkali-kali mengingatkan diri – kepuasan dan kebahagiaan bukan dapat diperoleh dengan tertunainya impian, tetapi dengan tercapainya makna kehidupan. Asal sahaja kita bersedia mengubah dan menyesuaikan diri mengikut keutamaan dan keadaan.

Dan, ini juga bermakna saya berada dalam bulan ke-4 kehamilan! (Syukran, Tuhan – kerana memberi perhatian kepada doa-doa kami. Mudahan kami jadi hamba-Mu yang lebih bersyukur).

Semakin lama, saya makin meyakini – bahawa ada kalanya, impian peribadi akan selalu sahaja kalah…

…sekiranya dipertandingkan dengan cinta! 

Tuhan sekali lagi mengajar, inilah makna kehidupan dalam definisi versi lain.

(Sumber gambar: 123RF.com)

Tinggalkan Jawapan

