WAWANCARA SOFA PUTIH ITNM – PESTA BUKU ANTARABANGSA, KL

Ya, ini sekali lagi jadi catatan yang tertinggal. Sekadar mencatat untuk koleksi peribadi.

Seperti Pesta Buku Antarabangsa Kuala Kumpur  tahun sebelumnya, saya sekali lagi diundang oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia. Bezanya, tahun ini untuk acara yang berbeza.

Pada 22 April lalu (ya, sudah hampir 2 bulan berlalu), saya bersama Tuan Shamsudin Othman diundang untuk acara Wawancara Sofa Putih ITNM berbicara seputar dunia penulisan kami secara khusus, dan dunia sastera secara umum. Kebetulan, kedua-dua kami adalah antara penyumbang puisi untuk antologi puisi Dari Jendela Zaman Ini yang menghimpunkan puisi-puisi penulis Malaysia dan Singapura.

[Terima kasih yang sesungguhnya untuk ITNM – betapa kerja ITNM yang menyokong penulis dengan penerbitan dan terjemahannya bukan dapat dilihat pada tagline atau iklan, tetapi pada hasil kerja. Syabas untuk team ITNM!]

Bersama moderator, Tuan Sayed Munawar, kami bersantai. Namun, tahu-tahu sahaja bagaimana Tuan Sayed Munawar melantun soalan dalam bual bicaranya di kaca tv, begitu jugalah soalan-soalan ‘santainya’ petang itu.

Banyak yang diperkatakan sepanjang sejam wawancara. Namun yang paling membekas ialah; “Siapakah (apakah) yang mencorak citra pengkaryaan Nasriah?” Maka sejujurnya saya jawab; agama ialah pencorak citra karya-karya saya. Pengaruh pesanan emak dan ayah banyak mempengaruhi cara saya mencampur warna dalam karya. Juga, bimbingan guru-guru. Biar sebesar mana idea atau inspirasi yang mahu disampaikan dalam tulisan atau karya, agama ialah corak, tunggak dan panduannya.

Antara sedar mahupun tidak, soalan Sayed Munawar yang satu itu bagai memperbaharui ikrar saya pada diri sendiri. Insya-Allah, mudahan ini akan diingat sampai bila-bila. Terima kasih untuk nama-nama yang sangat bermakna dalam hati saya. Juga untuk pasangan; yang saya hutangi keizinannya.

Laporan mengenai wawancara ini dapat dibaca dalam ruangan sastera Berita Harian.

 

Salam hormat, salam kasih sayang sejagat.

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: