MELUR HASANAH SIRI KE-7: PELUANG BAHAGIA KEDUA

oktober

Dalam jarak tiga meter sahaja kelihatan daun-daun pada beberapa perdu halia tanpak layu dan kekuningan. Batas dihampiri dan daun-daun halia diperhati lagi, ada sedikit rasa kecewa yang terbit apabila sudah ada daunnya yang bertukar coklat keemasan. Melur Hasanah cuba menarik batang halia yang sudah lembik dan mudah cerai daripada rizom halia. Benar sekali kata Ridhwan, kini perdu-perdu yang sudah diserang layu bakteria perlu segera dibuang dan diasingkan daripada batas sebelum menjangkiti perdu-perdu lain dalam batas yang sama.

Waktu kerja di ladang masih berbaki setengah jam, namun sudah kelihatan beberapa orang pekerja-pekerja ladang yang berhenti bekerja dan sekadar duduk melepas lelah di bawah rimbun limau purut di pinggir ladang.

Melur Hasanah meninggalkan tapak-tapak tanaman menuju ke pejabat pengurusan mendapatkan Maria untuk bersekali pulang, namun gadis itu sudah sedia menanti berhampiran keretanya.

“Eh, di sini panas, Maria. Kenapa tidak tunggu sahaja di dalam pejabat?” Melur Hasanah menegur seraya mendongak ke langit, namun cepat-cepat dia tunduk kembali mengelak silau matahari yang masih tajam petang biarpun waktu sudah melewati asar.

“Di dalam pejabat juga panas, kak.” Nada jawapan Maria yang luar dari kebiasaan pada pendengarannya serasa sinis dan menggetis rasa, namun cepat-cepat dihalau rasa kurang senang yang mula bertunas. Barangkali Maria sekadar berseloroh biarpun dia tidak menyertakan kata-kata dengan senyuman – begitu Melur Hasanah menyedapkan hati sendiri dan mengawal keadaan.

Masing-masing bagai membiarkan juru hebah radio mengisi separuh perjalanan menuju ke rumah. Maria yang seringnya akan berceloteh dan menyakat itu-ini dipandang sekilas sebelum memecah suasana pemanduan yang serasa beku sambil cuba merasa dahi Maria dengan kura tangan kirinya;

“Maria kurang sihat?”

Nota: Terus ikuti kesudahan siri ini di majalah Aniqah (Oktober) ~~ Selamat membaca! “

1 Komen (+add yours?)

  1. sayidah musfirah
    Oct 22, 2009 @ 10:43:08

    Slm ukhwah.. Menariklah blog akak.. Semoga trus sukses yer.. Kalau ada masa sila layari http://www.syidaunicliveinpeace.blogspot.com

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: