DAN, BUKALAH LENGKUNG LANGIT

aniqah julai

“Selepas ini, Maria juga akan melihat kakak sebagai seorang bekas penagih dadah yang sentiasa cemar?” Melur Hasanah menduga dalam suara lembut dan mendatar.

Maria segera menggeleng; “Kisah silam hanyalah sebahagian daripada laluan yang sudah kita tinggalkan, kak. Maria pernah tanyakan hal yang sama pada ibu.” Maria umpama membuka cerita baru seraya meregangkan senyuman tatkala Melur Hasanah dilihat mengerutkan keningnya.

“Kata ibu, manusia umpama dilahirkan semula apabila benar-benar bertaubat dan tidak mengulangi keburukan yang sama. Maria kini seorang Muslim, apakah perlakuan buruk Maria ketika masih dalam agama asal dahulu mahu dibangkit dan dipersoalkan?” Jungkir pertanyaan yang dicipta oleh Maria memberi sedikit huraian dan dalam waktu yang sama semakin melanjutkan perkongsian cerita.

“Saya mengenali Kak Melur bukan sebagai penagih dadah, sebaliknya sebagai seorang ‘kakak’ yang berdikari sebelum kisah peribadi ini saya ketahui.” Melur Hasanah ditenung untuk meyakinkan dan tanda sokongan. Melur Hasanah senyum tanpa kata, ada rasa terharu yang meluruti hatinya saat itu.

“Anak-anakku, Allah berfirman dalam surah Az-Zumar, ayat 53; Katakanlah: Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni semua dosa-dosa. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” Seperti seringnya, lelaki itu menyuntik dos kerohanian dalam kelembutan. Tangannya segera memperbetulkan ikatan serban yang mula longgar dan pelatih yang beragama Islam tekun menunggu buah bicara seterusnya.

Wajah Johan membesar di ruang matanya ketika itu.

Nota: Sambungan siri Melur Hasanah di Aniqah (Julai) dapat diikuti dengan tajuk Dan, Bukalah lengkung Langit.

Doakan, moga Allah sentiasa beri kekuatan, kemudahan dan kesihatan untuk tujuan ini. Mudahan, hasanahnya dikembalikan untuk anda.

1 Komen (+add yours?)

  1. Mohd Ali
    Jul 06, 2009 @ 01:06:25

    Saya doakan hasanah itu dpt saya kecapi dan nikmati.Insya Allah. Yg selebihnya biarlah Allah Yang Mengetahuinya.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: