CINTA TIDAK KESAMPAIAN – DI BAWAH LINDUNGAN KA’BAH

Cerita cinta tidak kesampaian – pada saya itu cerita biasa. Cerita yang boleh sahaja berlaku di mana-mana dan dalam apa bentuk persembahan sekalipun. Cinta tidak kesampaian kerana darjat atau keturunan – itu juga cerita biasa.

Begitu juga cinta Zainab dan Hamid dalam filem Di Bawah Lindungan Kaabah, yang diadaptasi daripada novel dengan tajuk yang sama, karya Hamka. Tiada yang beza atau luar biasa, pada saya. Cinta Zainab dan Hamid dalam Di Bawah Lindungan Kaabah, tidak jauh berbeza dengan cinta Hayati dan Zainuddin dalam Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck, juga karya Hamka. Bahkan, pengakhiran cerita juga lebih kurang serupa. Juga, bagaimana surat berperanan dalam menghubungkan makna perasaan bagi watak-watak utama dalam kedua-dua karya tersebut – juga lebih kurang sama.

Namun, sebanyak mana sekalipun persamaan sesuatu perkara, tentu sahaja ada sekurang-kurangnya satu perkara lain yang membuatkannya lebih tertonjol. Begitu jugalah dengan Di Bawah Lindungan Kaabah – temanya biasa, tetapi pada saya, pengolahan jalan cerita dan bahasa menjadikan cerita ini menempuh jalannya yang berbeza.

 Cerita cinta yang memiliki harapan berbeza, sudahnya menempuh satu laluan yang berpusat di negeri yang satu – Mekah, dengan surat yang mempertemukan mereka. Harapan Hamid yang paling besar ialah untuk menunaikan haji, dan pada sisi Zainab pula; menikah dengan lelaki yang mencintai dan dicintanya adalah harapan yang teratas, sehinggakan impian itu dititipkan kepada Hamid untuk disebut di hadapan Kaabah. Tanpa sedar, kedua-dua harapan yang berbeza itu sebenarnya berada dalam satu keinginan.

Luahan perasaan tidak perlu dengan kata-kata berjela. Masing-masing memahami sendiri walaupun tanpa pengakuan secara langsung. Bagaimana sabut berisi kalam tertulis nama ‘Zainab’ dihanyutkan lewat arus sungai sehingga disambut oleh Zainab sendiri ditafsir sebagai satu bentuk penyampaian perasaan dari pihak Hamid walaupun susuk tubuh lelaki itu tidak kelihatan.

Bahasa – tetap akan jadi penghubung yang baik dalam apa-apa sahaja situasi. Pengakuan cinta Hamid walaupun tidak secara langsung lebih ‘berdarjat’ dengan kata-kata bermakna ketika ditanyakan perasaannya kepada Zainab oleh Engku (salah seorang gurunya) dengan soalan langsung dan didesak: “Apakah engkau mencintai Zainab?” Lalu jawab Hamid; “Saya hanya bisa mengatakan bahawa apa yang saya rasakan untuk Zainab terlalu besar dibandingkan dengan kesedihan ketika saya difitnah dan diusir dari kampung ini.”

Juga, antara kata-kata cantik yang lain untuk saya catatkan;

“Sampai kapanpun; emas takkan setara dengan loyang, dan sutera tak sebangsa dengan benang.” – ibu Hamid

“Apapun yang akan terjadi, Hamid; ingatlah bahawa ketika engkau tak punya siapa-siapa selain Allah, Allah itu lebih dari cukup.” – ibu Hamid

“Untuk melewati badai kita harus terus berjalan, bukan berhenti. Dan untuk terus berjalan, hanya ada dua hal yang harus terus kita bawa; keyakinan, dan cinta.” – Hamid.

Selain mendapatkan VCD/DVD, filem ini boleh ditonton di Youtube.
Selamat menonton dan mendengar yang indah daripada tema cerita yang biasa!

13 Komen (+add yours?)

  1. Mohd Helmi Ahmad
    Dis 29, 2011 @ 17:10:04

    Salam ziarah Puan Nasriah. Sebuah blog yang bermutu. Saya belum pernah membaca novel Di Bawah Lindungan Ka’bah ini. Walaupun saya sudah memiliki koleksi Pak Hamka yang lain. Sudilah jengah ke blog saya untuk bertukar-tukar pendapat dan memberi tunjuk ajar.

    Balas

    • Nasriah Abdul Salam
      Dis 30, 2011 @ 12:14:01

      Salam, En. Helmi.
      Terima kasih atas kunjungan. Insya-Allah; mudahan diberi teguran dan pandangan juga pada apa-apa yang saya yang saya siarkan di sini.

      Salam hormat.

      Balas

  2. masyarah
    Feb 05, 2012 @ 00:00:19

    sedapnya lagu latar blog Puan, di mana boleh saya dapatkannya

    Balas

    • Nasriah Abdul Salam
      Mac 13, 2012 @ 18:14:28

      Masyarah;

      Terima kasih atas kunjungan, dan terima kasih kerana suka. Cuma, saya pun dah tak ingat di mana saya dapatkan MP3 ni.. :) maaf ye..tapi kalau suka saya boleh emelkan :)

      Balas

  3. saya terlewat
    Apr 05, 2012 @ 21:11:30

    tak pernah baca lagi novel ni….
    saya baru baca tenggelamanya kapal van der wick….
    terima kasih atas perkongsian…

    Balas

  4. paridah abas
    Mei 03, 2012 @ 20:19:54

    salam,
    saya baru saja menonton cerita ini. mengharukan. mulanya saya sangka biasa2 sehinggalah bila hamid lakukan cpr. dari situ, sy dapat jangka ceritanya akan lebih seru.

    Balas

  5. Farhan
    Jun 04, 2012 @ 00:18:10

    Salam Sis. Nice review. Dah dapatkan novel Pak Hamka tapi tak sempat lagi nak baca. Moga berjaya dalam bidang undang-undang.

    Balas

  6. kamarulzaman zainal abidin
    Jul 26, 2012 @ 13:46:38

    Memang karya-karya Pak Hamka amat indah bahasa dan susunan ayatnya…bait bahasa yang diguna selalu membuat saya seolah berada dalam cerita yang dibaca…entah berapa kali saya membaca karya hebat seperti “Tenggelamnya kapal Van Der Wicjk.”…dan saya buat perbandingan dengan karya Abdul Aziz Afkar….”Hartini”……juga Novel ” Magdalena” karya terjemahan Moustaffa Al Manluthfi……tapi syang semua novel itu saya baca ketika saya remaja dan entah kemana hilangnya……..

    Balas

  7. Web SMS Online
    Okt 10, 2012 @ 09:15:15

    Tadi malem nonton Film ini, pertama-tamanya senang karena banyak terawanya, pada episode selanjutnya mata selalu berkaca-kaca nggak sadar hanyut dalam tangisan.

    Balas

  8. Khairullah Isa
    Nov 21, 2012 @ 04:03:21

    Salam, kenapa movie tu dah di remove? Saya nak cari movie ni susah, kalau boleh nak yang ada subtitle supaya senang nak faham. Terima kasih.

    Balas

  9. maeltree
    Dis 12, 2012 @ 16:58:37

    5bintang utk filem ini

    Balas

  10. kamikaze
    Jan 23, 2013 @ 01:26:31

    love this movie.. awesome!

    Balas

  11. riri
    Mac 04, 2013 @ 00:02:00

    salam,novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck kabarnya sedang di buat,semoga bisa tayang tahun ini dan hasilnya sangat bagus.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

